5 Perkara Yang Anda Tidak Tahu Tentang Leonardo Da Vinci

Anda mungkin berfikir anda telah mendengar semua ada tahu mengenai lelaki Renaissance terkenal yang dicat "Mona Lisa" dan dunia kagum dengan lakaran mesin terbang. Tetapi kemungkinan besar, terdapat beberapa fakta yang kurang diketahui tentang kehidupan Leonardo da Vinci yang mungkin akan mengejutkan anda.


Apabila da Vinci meninggal dunia pada tahun 1519, beliau meninggalkan lebih daripada 6,000 laman jurnal dipenuhi dengan renungan peribadinya, senarai barang runcit dan jenaka karut. Beliau juga diperincikan sumber inspirasinya, keinginannya untuk kemasyhuran berpanjangan dan beliau amat dirasai sakit hati.

Semua sentimen ini membentuk asas bagi "Di dalam Minda Leonardo," sebuah filem baru tentang artis dan pencipta yang muncul buat pertama kali di New York City pada hari Jumaat (19 Disember). Dimainkan oleh pelakon Scotland Peter Capaldi (yang juga memainkan Doktor dalam versi baru siri TV "Doctor Who"), da filem itu Vinci membaca dengan kuat dari muka surat jurnal-jurnal ini, mendedahkan rahsia paling dalam lelaki Renaissance asal.

Berikut adalah beberapa fakta menarik tentang kehidupan da Vinci.
  •  Beliau adalah "tidak sah."



Da Vinci dilahirkan pada tahun 1452 berhampiran Vinci, dalam apa yang kini rantau ini Itali Tuscany. Oleh akaun yang paling, bapanya adalah seorang tuan tanah notari dan dinamakan Messer Piero Fruosino di Antonio da Vinci. Ibunya, Caterina, biasanya dipercayai adalah petani tempatan. Walau bagaimanapun, sesetengah pakar percaya bahawa Caterina sebenarnya seorang hamba yang dimiliki oleh Messer Piero.

Ibu bapa Da Vinci pernah berkahwin satu sama lain. Dari muda da Vinci tinggal bersama ibunya sehingga dia berumur 5 tahun dan kemudian berpindah ke rumah bapanya, yang telah berkahwin dengan wanita lain.

Jurnal artis menunjukkan bahawa dia mengekalkan hubungan yang agak jauh dengan ibunya sepanjang hidup dewasa beliau, bertukar-tukar surat dengan dia hanya dari semasa ke semasa. Tulisan-tulisannya mencadangkan sambungan yang lebih rapat dengan bapanya, yang kematiannya da Vinci berkabung mendalam. 

  • Tiada pendidikan


Tidak seperti artis Renaissance terkenal yang lain, da Vinci tidak pernah menerima apa-apa jenis pendidikan formal. Dia, bagaimanapun, menerima arahan di rumah dalam mata pelajaran seperti membaca, menulis dan matematik.

Membesar di luar bandar Tuscany, da Vinci menghabiskan banyak masa di luar rumah, di mana beliau kagum dengan alam semula jadi. jurnal beliau menunjukkan bahawa beliau mempunyai kepentingan terutamanya bersemangat dalam sifat-sifat air, serta pergerakan burung pemangsa. Malah, artis itu mencatatkan bahawa memori terawal beliau adalah mimpi di mana burung pemangsa mendarat di wajahnya dan menolak bulu ekornya antara bibirnya.

Ia bukan sehingga tahun-tahun remaja yang artis muda telah dihantar ke Florence untuk berkhidmat sebagai pelatih untuk Andrea del Verrocchio, yang Florentine pelukis terkemuka. Dan ia tidak mengambil masa yang lama untuk pelajar untuk menjadi tuan. Khabar angin mengatakan bahawa selepas da Vinci dicat salah satu malaikat dalam kerja Verrocchio "The Pembaptisan Kristus," artis lebih berpengalaman begitu terharu dengan bakat anak muda itu bahawa dia berjanji tidak akan cat lagi.

  • Banyak karya beliau belum selesai


Da Vinci adalah seorang pelukis terkenal perlahan, dan banyak daripada karya-karya beliau tidak pernah selesai. Selain perumahan yang terkenal (dan selesai) "Mona Lisa," Louvre di Paris adalah rumah kepada "The Virgin dan Kanak-kanak dengan St. Anne," lukisan yang belum selesai yang menggambarkan Virgin Mary, seorang bayi Jesus dan ibunya Mary, St. Anne.

Tergantung di salah satu daripada Muzium Vatican "St. Jerome di Padang Gurun," satu lagi belum selesai da Vinci lukisan - satu ini menggambarkan St. Jerome hermitic dan rakannya, singa dijinakkan. 

Mungkin yang paling menarik kerja-kerja yang belum selesai da Vinci adalah lukisan beliau "The Adoration Magi," yang didakwa mempunyai gambaran artis muda itu sendiri. Lukisan, kiri tidak lengkap pada tahun 1481, telah diadakan di Galeri Uffizi dalam Florence, Italy, sejak 1670.

Selain daripada lukisan yang belum selesai, da Vinci meninggalkan banyak ciptaan yang belum selesai. Malah, tidak ada bukti bahawa mana-mana daripada ciptaan artis yang pernah dibina. Begitu juga, tiada seorang pun daripada tulisan-tulisannya yang pernah diterbitkan semasa hayatnya.

  • Beliau telah dianiaya


Apabila da Vinci berumur 24 tahun, beliau telah ditangkap bersama-sama dengan beberapa sahabat lelaki atas tuduhan liwat. Apabila tiada saksi tampil ke hadapan untuk memberi keterangan terhadap artis dan kawan-kawannya, caj digugurkan. Tetapi jurnal da Vinci mencadangkan bahawa dakwaan itu agak buruk kepada seorang lelaki yang suka rahsiakan kehidupan peribadinya.

Da Vinci mungkin juga telah takut untuk hidupnya. Dalam abad ke-15 Florence, liwat adalah satu jenayah yang boleh dihukum mati. Tidak lama selepas kes itu ditolak, artis meninggalkan Florence untuk Milan.

  • Beliau mempunyai latar belakang militan


Selepas meninggalkan pelanggan beliau di Florence bermula sekali lagi di Milan, da Vinci diperlukan untuk menghidupkan perniagaan baru. strategi beliau adalah untuk mengambil hati dirinya kepada Ludovico Sforza, Duke of Milan.

Di bawah Sforza, da Vinci telah ditugaskan untuk membuat apa yang akan menjadi pencapaian pertabalan kerjaya seninya: patung gangsa gergasi kuda. Projek ini telah ditinggalkan apabila Perancis menceroboh Itali pada awal abad ke-15.

Tetapi kuda-kuda gergasi tidak semua yang da Vinci telah merancang untuk Duke of Milan. Setelah menawarkan diri ke Dewan Sforza, telah ditetapkan rancangannya untuk membina banyak "peranti perang." Termasuk dalam buku lakaran da Vinci adalah rancangan untuk meriam, mesin asap, jambatan mudah alih dan juga kereta perisai.

Seperti mesin terbang, bagaimanapun, tidak ada bukti bahawa mana-mana alat perang yang pernah dibina.


Comments

Popular posts from this blog

Alfonso de Albuquerque - Laksamana Tentera Laut Portugis